همه چیز هوشمندتر و دقیق تر می شود

همه چیز هوشمندتر و دقیق تر می شود

به پیشرفت مسیر حرفه ای خود کمک کنید!

تغییرات سریع بخش فناوری اطلاعات موجب شده ماهیت حرفه ای بسیاری از مشاغل دستخوش دگرگونی های مداوم باشد. روند نیازمندی ها و شغل های مرتبط با آی تی (از سخت افزار کامپیوتر گرفته تا تجارت الکترونیک) سال به سال ارتقا پیدا می کند. ما در این مقاله با نگاهی دقیق تر، هشت روند مهم آی تی در سال جاری را مورد بررسی قرار می دهیم.

یک؛ کلان داده (Big Data)
در سال 2019، کلان داده و تکنولوژی مدیریت داده همچنان روند رو به رشدی خواهد داشت. محبوبیت بازاریابی دیجیتال با توجه به ویژگی هایی نظیر نرخ عالی بازگشت سرمایه (ROI)، تاثیرگذاری سریع و قابلیت ارزیابی، از بازاریابی سنتی پیشی خواهد گرفت. این بدان معنی است که  کسب وکارهای مرتبط با کلان داده رونق بیشتری می گیرند چراکه هر کمپین بازاریابی دیجیتال برای دسترسی موثر به مشتریان و مخاطبان، به حجم بسیار بالایی از داده  های مفید و مرتبط نیاز دارد.
شرکت ها نیز برای افزایش نرخ ارتباطات دیجیتالی خود، به مدیریت داده متکی خواهند بود و پیش بینی می شود استخدام نیروی متخصص در زمینه داده یابی و مدیریت داده افزایش یابد.

دو؛ کانتینریزاسیون (Containerisation)
کانینتر کردن درواقع نوعی مجازی سازی است که اجازه می دهد اپلیکیشن ها در سرورهای مبتنی بر ابر (و نه وابسته به ماشین های سنتی پیشین) به اجرا درآیند. کانتینریزاسیون سطوحی سبک تر از اتوماسیون آی تی را ممکن می سازد که در آن ها، اگرچه عناصر کانتینرها از یکدیگر مجزا هستند، ولی در سیستم های اجرایی و دیگر تسهیلات مرکزی با یکدیگر شریکند. کانتینریزاسیون پدیده جذابی برای دولوپرهاست و همچنین کار تیمی و حرکت میان پروژه ها را نیز تسریع می کند. در سال 2019، آن دسته از متخصصین و مهندسان آی تی که در حوزه کانتینریزاسیون و فضای ابری (مثلا کلود AWS یا Docker) تجربه بیشتری دارند، فرصت های بهتری برای پیشرفت حرفه ای خواهند داشت.

سه؛ اینترنت موبایل
امروزه هر وبسایتی که برای سازگاری با گوشی های موبایل بهینه سازی نشده باشد، توسط موتورهای جست و جو جریمه می شود. با افزایش سریع کاربران اینترنت همراه، انتظار می رود رقابت شدیدی را در بازار تولیدکنندگان گوشی های هوشمند شاهد باشیم. مهم ترین روندهای اینترنتی تلفن همراه در سال 2019 عبارتند از: توسعه گوشی های موبایل، انیمیشن سازی کاربر، پردازش زبان طبیعی، افزایش امنیت اپلیکیشن ها و صفحات وب و استفاده هوشمندانه از فضای سفید یا منفی. به علاوه تقاضا برای فناوری های مبتنی بر وب همچنان سیر صعودی خواهد داشت.

چهار؛ اینترنت اشیا
در سال 2019 اینترنت اشیا (IoT) به ویژه در تلفیق با تکنولوژی های تکمیلی، به زندگی روزمره مردم قدم می گذارد و به بهبود فضای خانه ها، محیط کار و اتومبیل ها کمک می کند. اینترنت اشیا یکی از بزرگ ترین روندهای آی تی سال  2019 خواهد بود. بدون تردید IoT امید اول همه صنایع برای کشف راه حل های موثر و رفع مشکلات خاص به شمار می رود. می توان گفت تمرکز اینترنت اشیا بر نرم افزارهای سخت افزارمحور است. در حوزه مشاغل متوسط، به متخصصین استراتژی های ذخیره سازی ابری، توسعه دهندگان راهکارهای مهندسی و متخصصین شبکه های سخت افزاری نیاز بیشتری خواهد بود.

پنج؛ واقعیت افزوده و واقعیت مجازی
با پیشرفت برنامه هایی مثل وتا ورک شاپ و البته نتایج به دست آمده از مطالعات مرکز تحقیقاتی واکسن مریلند که کنترل و ضعیف سازی ویروس ها را با کمک واقعیت مجازی اثبات می کرد، جهان سرانجام ضرورت این فناوری ها را جدی گرفت. کارشناسان معتقدند دوران واقعیت مجازی به پایان نرسیده، هرچند ممکن است ظهور فرم های جدیدی را در آن شاهد باشیم. همچنین پیش بینی پیشرفت و توسعه واقعیت افزوده برای سرمایه گذارانی که به سرمایه گذاری در عرصه های نوآوری و خلاقیت در فناوری اطلاعات علاقه مندند، خبر خوبی است.

شش؛ نرم افزارهای سازمانی
رواج و گسترش نرم افزارهای مصرف کننده محور نظیر اوبر، اسنپ چت و تیندر باعث می شود انتظار داشته باشیم در سال آتی، نرم افزارهایی که برای پاسخگویی به نیازهای سازمانی طراحی می شوند هم به روندی بنیادین تبدیل شوند. در این روند پروسه های آی تی روی حمایت و پشتیبانی کارمندان و مدیریت بهینه منابع انسانی متمرکز می شوند و معماری نرم افزاری برای پاسخ به این نیاز توسعه می یابد. نرم افزارهای ارتباطی مثل اسلک، نمونه خوبی هستند که شکوفایی این فناوری را نوید می دهند. در حوزه مشاغل، متخصصین سرویس های محاسبات ابری، مدیریت پروژه های آی سی تی و برنامه نویسان ماهر زبان های پیشرفته شی گرا پیشرفت حرفه ای خوبی خواهند داشت.

هفت؛ دستیاران مجازی
پیش بینی می شود چت بات ها به مهم ترین ابزار برندها برای جذب مشتریان تبدیل شوند، چنان که استقبال روزافزون از الکسای آمازون به عنوان رهبر دستیاران مجازی، چیزی غیر از این را ثابت نمی کند. برندها با استفاده از چت بات ها و سایر ابزارهایی که به مردم کمک می کند بدون تکیه به منابع خارجی، خودشان از عهده مصرف خدمات برآیند، تجربه کاربری بهتری را برای آنان فراهم می کند و به سوالات و مشکلات مطرح شده در اسرع وقت رسیدگی می کنند. دستیاران مجازی با مردم تعامل بهتر و هدفمندتری برقرار می کنند و ازآن جا که در 24 ساعت و هفت روز هفته در دسترس هستند، گزینه ای عالی برای هدایت و راهنمایی مردم به حساب می آیند.

هشت؛ پردازش ابری
در حال حاضر پلتفرم های رایانش ابری، راهکارهای نوینی را برای تسهیل اهداف چندگانه تجاری ارائه می کنند و پیش بینی می شود در آینده کسب وکارهای کوچک و متوسط رویکرد بیشتری به این فناوری داشته باشند. بی شک ما شاهد بسط حوزه اتوماسیون و پردازش های ابری خواهیم بود و  آن دسته از متخصصان آی تی که می توانند به شرکت ها در پذیرش و اجرای این تغییرات کمک کنند، فرصتی عالی برای بهبود جایگاه شغلی خود خواهند داشت.

منبع: مجله دانش بنیان

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zg1i